نام اتومبیل : کرایسلر
Chrysler
مدل
ویندسور Windsor
سال ساخت : 1948
مدت زمان بازسازی : دو سال
(شهریور 1382 تا شهریور 1384)
مالک اتومبیل : سازمان میراث فرهنگی کرمان
بازسازی کننده : هاشم نساج کریمی کارشناس اتومبیل های قدیمی و تاریخی
محل بازسازی : کرمان , مشهد
این اتومبیل از سال 1340 تا سال 1382 در گوشه یک باغ تاریخی بصورت متروک رها شده بود .
بعدها این باغ در اختیار سازمان میراث فرهنگی کرمان قرار گرفت .
ظرف مدت 42 سال تقریبا 60 درصد اتومبیل نابود شده و از بخش های داخلی و موتوری چیزی باقی نمانده بود .
زیر کاپوت شکسته و صدمه خورده اتومبیل فقط یک موتور و پروانه باقی مانده بود
و از رادیاتور , دینام , استارت ، کاربراتور , دلکو و بطور کلی لوازم جانبی موتور
چیزی به چشم نمی خورد .
در تابستان 1382 بدستور رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کرمان
و پیگیری مسئولین آن سازمان بازسازی اتومبیل زیر نظر آقای هاشم نساج کریمی آغاز گردید
بهتر است بقیه داستان را از زبان ایشان بشنویم
برای بازسازی ابتدا مطالعات بسیاری صورت گرفت .
بدین معنی که ضمن بررسی کامل وضع باقیمانده ,عکس های متعدد از داخل و خارج اتومبیل تهیه کردیم .
اتومبیل آسیب زیاد دیده بود .
طی سال های گذشته بر اثر زلزله بخشی از دیوار گلی باغ روی اتومبیل فرو ریخته
ضمن وارد کردن صدمه به سقف و اطاق مقدار زیادی خاک و آوار به داخل اتومبیل ریخته شده بود
ابتدا به کمک کارگران حدود 300 کیلو خاک و خاشاک و آوار 40 ساله را با بیل از درون اتومبیل تخلیه کردیم .
لاستیک های اتومبیل ظرف این مدت شکسته و بصورتی خشک و محکم به رینگ چسبیده بود
ناچار شدیم آنها را با استفاده از فرز قطعه قطعه کنیم تا رینگ ها آزاد گردد
با تعدادی لاستیک مستعمل مجزا اتومبیل را قابل جا به جایی کردیم .
ابتدا با شیلنگ آبی قوی تمام قسمتهای داخلی , بیرونی و زیرین را بدقت شستشو دادیم
بطوریکه گل و لای فراوان از قسمتهای مخفی اتومبیل خارج شد .
این شستشو بدان سبب صورت گرفت که قسمتهای صدمه خورده و پوسیده مشخص شود
ابتدا موتور اتومبیل پیاده شد و به تعمیرگاه فرستاده شد .
سپس بخش های مختلف نظیر درب ها , گلگیرها , کاپوت و رکاب ها را پیاده کردیم .
صافکاری اتومبیل با وسواس و دقت زیاد انجام شد
تمام قسمت های آسیب دیده مرمت و بازسازی گردید و سپس قطعات پیاده شد و بصورت مجزا روی بدنه سوار شد
تا از صحیح بودن درزها و قوس های بدنه اطمینان پیدا کنیم .
بجای رادیاتور به یغما رفته یک رادیاتور جدید توسط یک رادیاتور ساز قدیمی ساخته شد .
برای اطمینان از عدم پوسیدگی های مخفی و نیز صاف بودن بدنه تمام اتومبیل بصورت آهن درآمد .
کارگران نقاش با دقت بکار گرفته شدند تا با بتونه کاری صحیح بدنه را آماده ته رنگ نمایند .
بدلیل بزرگی و وسعت کاپوت جلو وعقب هر قسمت مجزا پیاده شد تا کار بتونه کاری بهتر انجام شود .
بموازات انجام کارهای فوق , قطعات شکسته و گم شده بدنه از طریق قالب گیری , ریخته گری و آبکاری ساخته می شد که این بخش سخت ترین قسمت بازسازی بود
بعنوان مثال از یک دستگیره اصلی باقیمانده دوازده عدد قالب گرفته شده ریخته گری می شد و پس ازپرداخت کاری و آبکاری پهار عدد از بین آنها انتخاب و بقیه را کنار می گذاشتیم .
تعمیر موتور قدیمی بخشی دیگر از کار بود .
طی سالهای گذشته شمع های روی موتور را باز کرده و برده بودند
به همین جهت آب باران در رطوبت و خاک به درون سیلندرها نفوذ کرده و پیستون ها بدلیل زنگ زدگی سیلندر و رسوب املاح به سیلندر چسبیده بودند
بطوریکه ناچار پیستون ها را با قلم و چکش شکستیم
تمام قطعات موتور پیاده شد و توسط استاد کاری ماهر بنام آقای محمد علی فروزش در کرمان تعمیر شد .
جلو پنجره زیبای اتومبیل توسط یک کارگر هنرمند بصورت زیر از هم جدا و پس از تمیزکاری و پرداخت , مجزاروی هم سوار شد .
نوارهای زینتی دو طرف بدنه و روی گلگیرها مطابق نمونه اولیه از استیل ساخته شد و پس از پایانرنگ آمیزی به دقت رو بدنه نصب شد
لازم به توضیح است که قبل از رنگ آمیزی تمام واشرجات , جلو پنجره , سپرها و سایر قطعات تزئینی آماده شده برای آزمایش
روی اتومبیل سوار و پس از اطمینان از درست قرار گرفتن آنها مجزا پیاده شدند
بالاخره بعد از دو سال کار مداوم و طاقت فرسا اتومبیل در شهریور 1384 به کرمان حمل و تحویل سازمان میراث فرهنگی کرمان گردید
و اینک در باغ موزه هرندی و در محلی مناسب به معرض تماشای عموم گذاشته شده است .
بسیاری از مردم کرمان که طی سالها لاشه این اتومبیل را دیده بودند با شگفتی و شادی اتومبیل بازسازی شده را تماشا می کردند
و همین شادی ها و تحسین ها پاداش من بود
و خستگی دو سال کار را ازتنم زدود .
این کوچکترین کاری بود که برای ایران عزیز و بخصوص شهر آباء و اجدادی ام انجام دادم .
بعد از بازسازی قبل از بازسازی
+ نوشته شده در یکشنبه هفتم اسفند ۱۳۹۰ ساعت 1:39 توسط مهدی گلی
|
استخر طبیعی همیلتون شگفت انگیز و رویایی
عکس های استخر زیبای همیلتون در شهر تگزاس آمریکا
همیلتون نام یک استخر طبیعی در منطقه ی حفاظت شده ای به همین نام در آمریکاست.
این استخرکه در حقیقت یک غار است، در گذشته محل عبور یک رودخانه ی زیر زمینی بوده که بر اثر فرسایش سقف این غار فرو ریخته و به صورت امروزی در آمده است.
این استخر در فاصله ی 37 کیلومتری غرب آستن در تگزاس آمریکا قرار دارد. از سال 1960 به بعد این استخر مورد توجه گردشگران و اهالی منطقه ی آستن قرار گرفت و به عنوان یک مکان تفریحی برای گذراندن تابستان از آن استفاده می کنند.
منطقه ی حفاظت شده ی همیلتون شامل زیست بومی به وسعت 940 متر مربع و استخری زیبا به رنگ سبز یشمی دارای آبشاری به طول 15 متر است.
از زمانی که این استخر به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده آمریکا ثبت شد قوانین سختی برای بازدید کنندگان وضع شد ؛ مثل: ممنوعیت ماهی گیری ،دوچرخه سواری ، توقف کردن بیش از یک روز ، همراه داشتن سگ یا حیوانات خانگی دیگر و روشن کردن آتش.
3
+ نوشته شده در پنجشنبه چهارم اسفند ۱۳۹۰ ساعت 9:9 توسط مهدی گلی
|
کشف هیولاهایی ترسناک در اعماق دریا
هیولاهای اعماق دریا که در دل تاریکی مطلق عمق اقیانوس زندگی میکنند، با ظاهر ترسناک بیشتر به موجودات فرازمینی شباهت دارند.
ایسنا: اندازه این هیولاهای دریایی در حدود دو تا سه سانتیمتر است و جزء اکوسیستمی محسوب میشوند که تا ۴۰ سال قبل ناشناخته مانده بودند. از اوایل دهه ۷۰ میلادی و با توسعه فناوریهای دریایی، اکتشافات در اعماق اقیانوس امکانپذیر شد و گونههای نادری در تاریکیهای مطلق کشف شدند.

هیولاهای دریایی که از رده پرتاران (Polychaetes) محسوب میشوند، در فشار بسیار زیاد در عمق هزار متری و در نزدیکی منافذ هیدروترمال (گرم آبی) عمیقترین اقیانوسها زندگی میکنند.
این موجودات دهان وحشتناکی دارند که ربودن طعمه در اعماق تاریکی را تسهیل میکند و از دندانهای خود برای جویدن باکتریها و ارگانیسمهای ابتدایی که در کنار آبهای گرم منطقه ساکن هستند، استفاده میکنند.

به گفته «دانیل دسبرایرز» محقق ارشد مؤسسه تحقیقات اکتشافات اعماق دریا (I «lfremer) اجتماع متنوعی از جانوران در اطراف منافذ هیدروترمال زندگی میکنند.
توانایی این موجودات برای زندگی در سختترین شرایط در اعماق اقیانوس بسیار شگفتانگیز است و این کشف دیدگاه محققان را نسبت به قلمرو دریایی بسیار تغییر داده است.

محققان امیدوارند با کشف این موجودات در عمق اقیانوسها بتواند به محققان به کشف گونههای حیات در سیارات دیگر کمک کند.
منافذ هیدروترمال در اطراف مناطق زلزله خیز، آتشفشانها و صفحات تکتونیکی دیده میشوند. آب بسیار گرم و مواد شیمیایی خارج این مناطق یک محیط ایده آل برای زندگی اینجانوران فراهم میکنند.

محققان معتقدند چنین منافذ هیدروترمال در قمر مشتری «اروپا» نیز وجود دارد و نمونهای از آنها زمانی بر سطح مریخ نیز وجود داشته است.

هیولاهای دریایی که از رده پرتاران (Polychaetes) محسوب میشوند، در فشار بسیار زیاد در عمق هزار متری و در نزدیکی منافذ هیدروترمال (گرم آبی) عمیقترین اقیانوسها زندگی میکنند.
این موجودات دهان وحشتناکی دارند که ربودن طعمه در اعماق تاریکی را تسهیل میکند و از دندانهای خود برای جویدن باکتریها و ارگانیسمهای ابتدایی که در کنار آبهای گرم منطقه ساکن هستند، استفاده میکنند.

به گفته «دانیل دسبرایرز» محقق ارشد مؤسسه تحقیقات اکتشافات اعماق دریا (I «lfremer) اجتماع متنوعی از جانوران در اطراف منافذ هیدروترمال زندگی میکنند.
توانایی این موجودات برای زندگی در سختترین شرایط در اعماق اقیانوس بسیار شگفتانگیز است و این کشف دیدگاه محققان را نسبت به قلمرو دریایی بسیار تغییر داده است.

محققان امیدوارند با کشف این موجودات در عمق اقیانوسها بتواند به محققان به کشف گونههای حیات در سیارات دیگر کمک کند.
منافذ هیدروترمال در اطراف مناطق زلزله خیز، آتشفشانها و صفحات تکتونیکی دیده میشوند. آب بسیار گرم و مواد شیمیایی خارج این مناطق یک محیط ایده آل برای زندگی اینجانوران فراهم میکنند.

محققان معتقدند چنین منافذ هیدروترمال در قمر مشتری «اروپا» نیز وجود دارد و نمونهای از آنها زمانی بر سطح مریخ نیز وجود داشته است.
+ نوشته شده در پنجشنبه چهارم اسفند ۱۳۹۰ ساعت 9:6 توسط مهدی گلی
|
از خمیر دندان چه استفاده هایی میکنید؟
01) تسکین تحریک ناشی از گزش حشره ها ، زخم ها و تاول ها:
مقدار کمی از خمیر دندان را به هر یک از عدسی های عینک ایمنی یا شنا خود مالش و سپس آن را کاملا آبکشی کنید. پس بدون نیاز از ژل های ضد مه گران قیمت به راحتی می توانید این مشکل را برطرف کنید. از مالش بیش از حد اجتناب کنید چون ماده ساینده در خمیردندان می تواند لنزهای عینک را خراش دهند.
+ نوشته شده در چهارشنبه سوم اسفند ۱۳۹۰ ساعت 1:26 توسط مهدی گلی
|
50 صبحانه ی خوردنی 5
|
+ نوشته شده در چهارشنبه سوم اسفند ۱۳۹۰ ساعت 1:24 توسط مهدی گلی
|

























مهدی گلی هستم راهنما و مدرس گردشگری