یک مرد و یک داستان

به گزارش پارس به نقل از پرشين وي؛ چهره زیر کار طاقت فرسای هنرمندی به نام میگوئل ایندارا است که بیش از 138 ساعت روی این اثر زمان گذاشته و با قرار دادن بیش 2.1 میلیون نقطه جوهر در کاغذ، چهره شگفت انگیز زیر را پدید آورده است ولی داستانی که در پشت این تصویر وجود دارد حتی از خود این تصویر حیرت انگیز تر است.

به گزارش پرشین وی مردی که ایندارا آن را با میلیون ها نقطه به تصویر کشیده بنیامین کایل است. شاید شما ندانید که او چه کسی است چرا که خود بنیامین نیز نمی داند چه کسی است!

 

در سال 2004 او را بیهوش کنار زباله های یک رستوران در جورجیا پیدا کردند که هیچ دارایی و کارت شناسایی نداشت وپوستش به شدت آفتاب سوخته و تقریبا بیناییش را از دست داده بود.

در بیمارستانی که وی را بستری کردند به ناچار حروف اول رستورانی که او را پیدا کرده بودند به روی او گذاشتند.

 

پزشکان دریافتند او دچار فراموشی شده است ولی مسئولان به گزارش پرشین وی نتوانستند بفهمند واقعا او چه کسی است ، بنابراین بنیامین اولین شخص گمشده امریکا محسوب شد که حدود تقریبی منطقه اش مشخص بود ، ولی مشکل این بود که از آنجا که وی هیچ شماره شناسنامه ای نداشت زندگی اش بسیار پیچیده شد.

اثر انگشت، آزمایش DNA ، گزارش در اخبار ملی و بین مللی وظاهر شدن در بعضی برنامه های معروف تلویزیون نیز نتوانست باعث مشخص شدن هویت وی شود.

 

آقای کایل بدون داشتن شماره شناسایی نه می توانست شغلی داشته باشد و نه حتی در مکان های افراد بی خانمان وی را می پذیرفتند.

تا آنکه در سال 2010 یک دانشجوی فیلم از دانشگاه فلوریدا به نام جان ویکستورم در اینترنت داستان بنیامین را خواند و او را در ناحیه جکسون ویل فلوریدا در پارک پیدا کرد در حالی که هیچ امیدی به آینده نداشت. به گزارش پرشین وی ولی با کمک این فیلمساز جوان که مستندی را از وی تهیه کرد توانست پیام وضع و حالش را به کل دنیا برساند .

 

با تهیه این مستند دوباره نامش بر سر اخبار افتاد و با کمک یک گزارشگر اخبار حتی داستانش به گوش سناتورها و نمایندگان کنگره رسید و دولت در پاسخ ،مشکل هویت وی را حل کرد و به او یک شماره شناسایی داده شد که با آن صاحب رستوران به او شغلی پیشنهاد کرد و شخص دیگر نیز اتاقی در اختیارش گذاشت تا بتواند به جای پارک در آنجا زندگی کند.

 

**********فلسفه پيدايش تخته نرد *********

آیا مي دانيد تخته نرد چگونه و توسط چه کسي ابداع شد و چه فلسفه زيبا و عبرت آموزي در پس آن نهان است؟ تخته نرد توسط بزرگمهر ابداع شد و اما داستان پيدايشش:
در زمان پادشاهي انوشيروان خسرو پسر قباد، پادشاه هند «ديورسام بزرگ» براي سنجش خرد و دانايي ايرانيان و اثبات برتري خود شطرنجي را که مهره هاي آن از زمرد و ياقوت سرخ بود، به همراه هدايايي نفيس به دربار ايران فرستاد و «تخت ريتوس»

فلسفه پيدايش تخته نرد

دانا را نيز گماردهء انجام اين کار ساخت. او در نامه‌اي به پادشاه ايران نوشت:
«از آنجا که شما شاهنشاه ما هستيد، دانايان شما نيز بايد از دانايان ما برتر باشند. پس يا روش و شيوهء آنچه را که به نزد شما فرستاده‌ايم (شطرنج) بازگوييد و يا پس از اين ساو و باج براي ما بفرستيد». شاه ايران پس از خواندن نامه چهل  روز زمان خواست و هيچ يک از دانايان در اين چند روز چاره و روش آن را نيافت، تا  اينکه روز چهلم بزرگمهر كه جوانترين وزير انوشيروان بود به پا خاست و گفت: «اين  شطرنج را چون ميدان جنگ ساخته‌اند كه دو طرف با مهره هاي خود با هم مي‌جنگند و  هر كدام خرد و دورانديشي بيشتري داشته باشد، پيروز مي‌شود.» و رازهاي کامل بازي  شطرنج و روش چيدن مهره ها را گفت. شاهنشاه سه بار بر او درود فرستاد و دوازده هزار سکه به او پاداش داد. پس از آن «تخت ريتوس» با بزرگمهر به بازي پرداخت.

بزرگمهر سه بار بر تخت ريتوس پيروز شد. روز بعد بزرگمهر تخت ريتوس را به نزد خود خواند و وسيلهء بازي ديگري را نشان داد و گفت: اگر شما اين را پاسخ داديد ما باجگزار شما مي شويم و اگر نتوانستيد بايد باجگزار ما باشيد.» ديورسام چهل روز زمان خواست، اما هيچ يک از دانايان آن سرزمين نتوانستند «وين اردشير» را چاره گشايي کنند و به اين ترتيب شاه هندوستان پذيرفت كه باجگزار ايران باشد.

فلسفه پيدايش تخته نرد

*30 مهره*  :  نشان گر 30 شبانه روز يک ماه

*24 ** **خانه*  :  نشان گر  24 ساعت شبانه روز

*4 قسمت زمين*  :   4 فصل سال

*5 دست بازي *:  5 وقت يک شبانه روز

*2 رنگ سياه و سپيد*  : شب و روز

*هر طرف زمين 12 خانه دارد :** ** *12 ماه سال

*تخته نرد**  **:** * کره زمين

*زمين بازي*  : اسمان

*تاس :*   ستاره بخت و اقبال

*گردش تاس ها* : گردش ايام

*مهره ها*:  انسان ها

*گردش مهره در زمين:* حرکت انسان ها (زندگي )

*برداشتن مهره در پايان هر بازي* : مرگ انسان ها

*اعداد** ** تاس*  :

*1 :** **يکتايي** ** و خداپرستي*

*2 : اسمان** ** و زمين*

*3 :** ** پندار نيک ؛ گفتار نيک ، کردار نيک*

*4 : شمال** **، جنوب، شرق، غرب*

*5: خورشيد ؛ ماه ، ستاره ، اتش ، رعد*

*6 :** ** شش روز افرينش*

گنبد سلطانیه

میدونید کنار بناهایی که همیشه نور چشم ما ایرانیا بوده(تخت جمشیدونقش جهان.پاسارگاد.طاق بستان.و...)بناهایی هم هست که تنها مونده و ما هیچ سراغی که هیچ حتی نام اونها رو هم کمتر شنیدیم.

چند بار اسم گنبد سلطانیه ،خرقان چاه زندان سلیمان ،آتشکده آذر گشنسب رو شنیدین وسراغی ازش نگرفتین .

روی سخن امروز من در مورد بناییست با گنبدی فیروزه ای ولی نه در اصفهان

بناییست با ثبت جهانی در یونسکو ولی نه در شیراز و مجموعه هخامنشی

بناییست آجری ولی نه در شوش و چغازنبیل

بناییست 8 ضلعی ولی نه در یونان و سرزمین ریاضیدانان بزرگ

روی سخن امروز من گنبد با شکوه و زیبای سلطانیه است با تاریخی پر رمز و راز با شگفتی هایی بزرگ

ولی شور بختانه محجور و ناشناخته چرا که این بنای زیبا در پایتخت ودر شیراز ودر اصفهان ودر تبریز نیست در شهر زنجان واقع شده واندکی شاید دور

بعنوان یک ایرانی    علاقمندبه ایران باستان از شما که با سر زدن به این وبلاگ نشان میدهید علاقمند به گردشگری و ایرانگردی هستیددعوت میکنم با سر زدن به زنجان در کنار سر زدن به دیگر اثاراین شهر زیبا همچون (خانه ذلفقاری.مسجد جامع .معبد داشکسن .چلپی اوغلی و... )به این گنبد با شکوه دوره ایلخانی نیز سر بزنید.

که با دیدنش تمام علایق وسلایق شما فراهم شده وهیچ وقت از خاطر شما پاک نمیشود.





رویش گیاه بر آرامگاه شاه هخامنشی!

آرامگاه «خشایارشاه» چهارمین پادشاه بزرگ هخامنشی در نقش رستم به محل رشد گیاهان مختلف و لانه‌سازی و تلنبار فضله پرندگان تبدیل شده است. عکس‌های این آرامگاه حاکی از آن است که حدود ۱۵ درخت و درختچه بر روی نقاط مختلف این آرامگاه رشد کرده، همچنین محوطه درونی آن نیز به محلی برای لانه‌سازی پرندگان مختلف بدل شده است.

پدر خشایارشاه «داریوش» و مادرش «آتوسا» دختر «کوروش» بود. او در سن ۳۴ سالگی به پادشاهی رسید و ۲۰ سال بر امپراتوری ایران فرمانروایی کرد. در ‌‌نهایت او در سال ۴۶۶ پیش از میلاد در سن ۵۴ سالگی به دست یکی از خواجگان دربار و رییس گارد سلطنتی خود در خواب به قتل رسید.

آرامگاه او مانند سه پادشاه دیگر هخامنشی یعنی داریوش بزرگ، اردشیر یکم و داریوش دوم در جایی معروف به نقش رستم در سینه «حسین‌کوه» قرار دارد. آرامگاه خشایارشاه در ارتفاع ۲۶ متری از سطح زمین در دل کوه به شکل صلیب تراشیده شده‌است.

در قسمت بالایی صلیب، نماد فروهر و ماه و تصویر خشایارشاه در حالی که دستش را به سوی فروهر و آتشدانی که روبه‌رویش قرار دارد دراز کرده، حکاکی شده‌است. در زیر پای شاه، اورنگی که مردم سرزمین‌های گوناگون بر دوش دارند، قرار دارد.

با وجود این اما آنگونه که از نمای این آرامگاه در دل حسین کوه بر می‌آید، این محل به مکانی برای رشد انواع و اقسام گیاهان و لانه‌سازی پرندگان بدل شده است. اگرچه این اثر در ارتفاع بلندی از سطح زمین قرار دارد اما با نگاهی دقیق به مرکز آن می‌تواند دست‌کم ۱۵ درخت و درختچه روییده بر نقاط مختلف آن را شمارش کرد. علاوه بر این رفت و آمد پرشمار پرندگانی که بال‌زنان از دهلیز ورودی آن وارد یا خارج می‌شوند نیز حاکی از وجود آشیانه‌های متعدد در درون آن است.

سال‌ها از آخرین باری که این آرامگاه توسط مرمتگران و کار‌شناسان بازرسی و مرمت شد می‌گذرد. در این مدت آرامگاه از دست‌ها دور بوده و پرندگان و گیاهان مختلف با خیالی آسوده مجال رشد و نمو و لانه‌سازی پیدا کرده‌اند. اما به گفته کار‌شناسان ریشه دواندن گیاهان و فضله‌پراکنی پرندگان بر روی بناهای تاریخی سنگی یکی از اصلیترین عوامل آسیب‌زاست.

البته چندی پیش و در اواسط مهرماه گذشته روابط عمومی پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد که متولی اصلی محافظت از این اثر است در خبری به نقل از شهرام رهبر مسوول گروه حفاظت و مرمت پایگاه اعلام کرد: «عملیات مرمت آرامگاه خشایارشاه در مجموعه تاریخی نقش رستم فارس آغاز شده است.»

او با اشاره به اینکه آرامگاه خشایارشاه به دلیل قدمت و آسیب‌های گوناگون در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده گفته بود: «داربست تخصصی مرمتی به ارتفاع حدود ۵۰ متر در اطراف آرامگاه توسط استادکاران مرمت پایگاه میراث جهانی پارسه - پاسارگاد برپا شده است.

با انجام مطالعات نمونه‌برداری - مستندنگاری و آسیب‌شناسی توسط کار‌شناسان این پایگاه، طرح مقدماتی مرمت آرامگاه خشایارشاه، وارد مرحله نهایی می‌شود.» اما با وجود این کارشناسانی که این آرامگاه را ظرف روزهای گذشته از نزدیک دیده‌اند می‌گویند هیچ اقدام خاصی جز برپایی همین داربست‌ها برای آرامگاه خشایارشاه انجام نشده است. از سویی گفته می‌شود داربست‌های اطراف نیز داربستی با ویژگی و مناسب با کار مرمت نیست و بیشتر به کار اقدامات مستندنگاری می‌آید.

داربست نمایشی است

«مجدالدین رحیمی» کار‌شناس میراث فرهنگی که دارای مدرک فوق لیسانس مرمت آثار تاریخی است که دو روز پیش از نقش رستم و آرامگاه خشایارشاه بازدید کرد، در این‌باره می‌گوید: «آرامگاه خشایارشاه را سه عامل مهم تهدید می‌کند. اول تاثیرات مخرب ناشی از روان آب‌هایی که به دلیل بارندگی در قسمت‌هایی مختلف اثر ایجاد می‌شود، دوم آسیب‌های بیولوژیک شامل رشد گیاهان، گلسنگ‌ها و زیست جانواران و حشرات که این مورد در کنار خود آسیب‌های حاشیه‌ای مانند فضله پرندگان و لانه‌سازی موریانه‌ها و مورچه‌ها و غیره... را در پی خواهد داشت. علاوه بر این رشد ریشه‌های این گیاهان در دل سنگ‌های اثر تاریخی می‌تواند بخش‌های مختلف اثر را از هم باز کند. سومین عامل آسیب‌زا که این آرامگاه را تهدید می‌کند و به اعتقاد من بسیار خطرناک است ترک‌های فعال در آرامگاه خشایارشاه است.»

این کار‌شناس در ادامه می‌گوید: «مطمئنا مطالعات آسیب‌نگاری و بررسی قسمت‌هایی که ترک‌های آن باز شده و خطر سقوط قطعات سنگ در آن وجود دارد ضرورت بسیار دارد. به عنوان مثال در قسمت فراز درگاه ورودی یا بخشی که به اورنگ بران معروف است و اهورامزدا بالای آن قرار دارد، قسمت‌هایی هست که ترک‌خوردگی سنگ دیده می‌شود و خطر سقوط و تخریب دارد. به همین دلیل این قسمت‌ها هرچه زود‌تر به مرمت نیاز دارد.»

رحیمی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون چگونگی وضعیت داربستی که اطراف آرامگاه بر پا شده است نیز این‌گونه پاسخ داد: «به نظر می‌رسد این داربست بیش از هر چیز به صورت نمایشی در این محل نصب شده باشد، چرا که بلااستفاده بوده و منظر اثر را نیز تخریب کرده است، در حالی که گفته شده این داربست مرمتی است اما برای کارهای مرمتی مناسب نیست و تنها برای بررسی وضعیت آن و مستندنگاری به کار می‌آید.» او در رابطه با ویژگی‌های داربست‌های مرمتی معتقد است: «داربست مرمتی قابلیت انتقال نیرو دارد و باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. اما این داربست این ویژگی‌ها را ندارد و به نظر می‌رسد فقط برای کارهای مستندنگاری و مطالعاتی مناسب باشد.»

تخلیه ۳۰ گونی فضله پرنده از آرامگاه

در عین حال اما بر اساس اطلاعاتی که به روزنامه رسیده است تاکنون و با وجود گذشت سه ماه از برپایی داربست و انتشار خبر آغاز مرمت‌ها حتی اقدام خاصی برای مستند‌نگاری و مطالعات ابتدایی این اثر نیز صورت نگرفته است.

برای پیگیری روند امور مرمت آرامگاه خشایارشاه هخامنشی، به سراغ «شهرام رهبر» مسوول گروه حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد رفتیم، البته او در ابتدا با اعلام اینکه به دلیل ممنوعیت‌های کاری نمی‌تواند مصاحبه کند به سوالات ما پاسخ نداد و به گفتن یک جمله اکتفا کرد: «من ولی طبق دستورالعمل حق مصاحبه ندارم. اما ظرف چند روز آینده اخبار درباره آرامگاه خشایارشاه توسط روابط عمومی منتشر می‌شود.»

رهبر اما در ادامه پاسخ به پرسش‌های ما در این‌باره می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود طرح مستندنگاری و مطالعاتی انجام نشده را من تکذیب می‌کنم، الان طرح مرمتی آماده است اما باید در شورای فنی و شورای راهبردی ارایه شود که هنوز در شورای راهبری ارایه نشده و به تصویب نرسیده است. اما ما اقدامات ابتدایی را انجام داده‌ایم، به عنوان مثال تنها در همین مدت حدود ۲۰ تا ۳۰ گونی فقط فضولات پرندگان و ضایعات را از آرامگاه پایین آوردیم.»

البته برخی بر این باورند کم‌کاری و کم‌توجهی به این بخش مهم از آثار تاریخی با وضعیت مدیریتی حاکم بر این محوطه‌ها امریست ناگزیر، چرا که به گواه اسناد تاریخی در سال‌های پیش از انقلاب و حتی تا اوایل دهه ۷۰ تنها در تخت جمشید بین ۵۰ تا ۷۰ مرمتگر مشغول به فعالیت بوده‌اند. این در حالی است که هم‌اکنون بنیاد پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد که علاوه بر تخت جمشید، آرامگاه کوروش، نقش رستم، نقش رجب، شهر تاریخی استخر و شهر تاریخی پارسه را در زیر مجموع خود دارد تنها ۱۰ مرمتگر در اختیار دارد.
منبع: روزنامه شرق

هنر استتار


S A L I  J O O N

هنر استتار


S A L I  J O O N

سپاسگذاری از مسولین پیست اسکی فریدونشهر

درودی دوباره و باز هم پیست اسکی فریدونشهر

ما را چه میشود

ما را چه می شود که به خود اجازه میدهیم همه را بد ببینیم

که به خود اجازه میدهیم در سرمای زیاد هوا زن و بچه ی مردم را پیاده کنیم و تهمت بزنیم که اگر اینها از اینجا رد شوند در  مقصد مقدسات ما را به سخره می گیرند.

مگر مقدسات ما و اصول شرعی ما یک شبه به وجود آمده است که با یک باد ناچیز از بین برود

افرادی که پس از پشت سر گذاردن یک ماه پر تنش تصمیم گرفته اند روزی را به همراه خانواده یا دوستان به آغوش طبیعت پناه ببرند که جزو شهروندان خوب ما هستند چرا که به دنبال تفریحی سالم یعنی طبیعت گردی از شهر خارج شده اند را اینگونه آزار ندهیم و استرس به همه ی مشکلات آنان همچون گرانی ، بیکاری ،بی ثباتی در کار ،عدم توانایی در امر ازدواج ، بیماری و... اضافه نکنیم.

از آن گذشته آژانس های مسافرتی که تنها بانیان گردشگری در این طوفان هستند و با گرانی دلار و وضع نابسامان اقتصادی در سراشیبی ورشکستگی قرار دارند و با برگزاری تورهای ایرانگردی میتوانند خرده خرجهای خود را جبران کنند را نیز به ته دره هل ندهیم.

در پایان به عنوان یک تور لیدر که نه فقط و فقط به عنوان یک گردشگر از مسولین پیست اسکی فریدونشهر سپاس گذاری میکنم چرا که شاهد صحنه های زیبایی در روز جمعه 91/10/8در این مکان بودم.

1.حضور آقای اسفنانی نماینده محترم مجلس درپیست اسکی برای دیدن مسایل پیست اسکی از نزدیک

2.حضور آقای یسلیانی معاون محترم فرماندار و دفاع ایشان در جلسه هیات اسکی از حق قانونی مردم فریدونشهر و گردشگران

3.جلسه ای که در دفتر هیات اسکی برگزار شد و در آن بزرگانی حضور داشتند که همگی با افتخار زبان گویای مردم بودند و بخصوص رییس محترم تربیت بدنی که با نگاه کارشناسانه خود گویای مسایل مختلف موجود بودند

4.در پایان هم از آن دوست عزیزی که اسمش را نمیدانم ولی بسیار محترمانه و مودبانه در مورد حجاب خانمها تذکر میداد و ثابت کرد که بدون توهین و عملیات نظامی و انفعالی هم میتوان امر به معروف کرد سپاسگذاری میکنم .

خدا رو شکر مولانا عاقبت به خیر شد

سالگرد رحلت مولانا جلال الدین بلخی شاعر پرآوازه ایرانی در شهر قونیه ترکیه برگزار شد.


در این مراسم بسیاری از شخصیت های سیاسی ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان نخست وزیر و احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه و نیز صدها تن از میهمانان خارجی حضور داشتند.رییس جمهور تاجیکستان بلند رتبه ترین مقام یک کشور فارسی زبان بود که در این مراسم شرکت داشت.





مراسم سالگرد رحلت مولانا در ترکیه با عنوان " شب وصلت" یا " شب عروسی " برگزار می شود.شهر قونیه در هفته منتهی به این شب روزهای شلوغی را می گذراند و مولوی دوستان از سراسر جهان برای شرکت در این مراسم به این شهر می روند.




مولانا جلال الدین رومی پس از تولد در شهر بلخ در قرن هفتم هجری در سنین طفولیت به آناتولی مهاجرت کرد و درآنجا سکنی گزید. زبان اصلی اشعار عرفانی مولانا از جمله دو شاهکار اصلی وی که " مثنوی معنوی" و " دیوان شمس" است،به فارسی است.





بزرگترین مجسمه بودا را ببینید

 این مجسمه، بزرگترین مجسمه بودا در جهان است که از سنگ تراشیده شده و در شهر "لیشان" در جنوب استان سیچوان کشور چین قرار دارد.

این بنا در کوهستانی در کنار یک رودخانه بنا شده، به عنوان بزرگترین بنای سنگی بودا در جهان شناخته می‌شود و یکی از مهم ترین مکان‌های مقدس بودائیسم است.

تندیس عظیم‌الجثه بودا 71 متر ارتفاع دارد که به صورت نشسته ساخته‌شده و در دل رشته کوه شهر لیشان در کشور چین قرار دارد و در روی پاهای که هر کدام ۸٫۵ متر طول است ۱۰۰ نفر جای می‌گیرند.

بزرگترین مجسمه بودا در جهان +عکس

تندیس بودا در سال 1969 به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

گفتنی است که با زلزله 2008 میلادی در چین کوچکترین آسیبی به این مجسمه وارد نشده بود. این مجسمه در در دوران سلسله تانگ در سال های (907-618م) ساخته شده بود.

بزرگترین مجسمه بودا در جهان +عکس

بزرگترین مجسمه بودا در جهان +عکس

بزرگترین مجسمه بودا در جهان +عکس

پرچم کشورهای مختلف

      ایتالیا- Italy             

 

 یونان - Greece

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

هند- India

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

ژاپن - Japan

 طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

برزیل - Brazil

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

سوییس - Switzerland

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

 فرانسه - France

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

ویتنام - Vietnam

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

چین - China

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

اندونزی - Indonesia

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

استرالیا - Australia

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

کره - Korea

 طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

لبنان - Lebanon

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها

 

اسپانیا - Spain

طراحی پرچم کشورهای جهان با غذای محلی آنها