یک پیشنهاد ویژه برای نوروز

تور گردشگری شیراز بوشهر برای شما که می خواهید با ماشین شخصی به مسافرت بروید

ادامه نوشته

جشن سده



دهم بهمن ماه جشن سده همایون باد

کابوس دفن شهر ری

هشدار کارشناسان میراث فرهنگی نتیجه نداد، اتوبان امام علی از شهر باستانی ری گذشت. تیغ‌های جرثقیل به سازه‌های معماری تمدن تاریخی، گیر کرد و اکنون فعالیت اتوبان امام علی متوقف شده است! هنوز معلوم نیست که چه دوره ای و زمان کدام مسئول مجوز ادامه پیدا کردن این اتوبان را داده شده و آثار باستانی به دست آمده متعلق به چه روزگاری است.

 اگرچه بارها و بارها دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان هشدار داده اند که نباید اتوبان امام علی از روی شهر باستانی ری عبور کند اما باز هم مسئولان سازمان میراث فرهنگی موافقت خود را برای اجرای این پروژه اعلام کردند و اکنون سازه‌های معماری شهرباستانی ری  از دل زمین بیرون زده است.
 
این اتوبان درست به موزات کانال آب شهرری و محدوده حصار ربض اجرا شده است. به این ترتیب محدوده گورستان زیرین نصف شده و آن سوی اتوبان افتاده است. ری همان شهری است که در وندیداد نامش به آبادانی آمده است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و ایران به شمار می رود. بنای ری به زمان اقوام آریایی می‌رسد و این شهر باستانی از تمام شهرهای ماد بزرگتر بوده است.
 
اما اکنون مشاهده شده است که بقایایی از این شهر در پایتخت و جلوی چشم مسئولان بدون هیچ نگرانی از تبعات آن با جرثقیل‌های اتوبان کشی شکافته شده و به نظر می‌رسد که به زودی بسیاری از بخش های این شهر زیر اتوبان له می‌شود.
 
محمد حسین فراهانی، مدیر اداره میراث فرهنگی تهران نیز در این باره نگرانی ندارد  گوید که کاوش‌های اتفاقی این بخش از شهرری،  10 روزی است  که در حال انجام است و مشکلی این محوطه تاریخی را تهدید نمی کند.
 
این مدیر در پاسخ به این سوال که چرا مجوز کشیدن اتوبان امام علی روی محوطه تاریخی داده شده است، می گوید:« مجوز و توافقات با شهرداری 4 سال پیش انجام شده و ربطی به من ندارد و من اطلاعات دقیقی در مورد چگونگی آن ندارم.»
 
او تاکید می کند که در حال حاضر در این شهر تاریخی گمانه زنی‌ها در حال انجام شدن هستند و اتوبان امام علی هنگامی که کار پیش می‌رفت به مسیری برخورد کرد که آن منطقه اکنون دارد مستند سازی می‌شود.
 
این تصویر هوایی از " ری باستان" با هواپیمای "دوست ایران" است که  هلن اشمیت به همسرش هدیه داده.حصاری که در این تصویر دیده می شود، حصار باروی ربض است.این اتوبان دقیقا روی حصار ربض کشیده می‌شود
 
محمد مرتضایی، مسئول هیات کاوش آثار به دست آمده اما معتقد است که تنها چند سازه معماری از زیر زمین بیرون زده که اتفاق خاصی نیست و این هیات کاوش در حال گمانه زنی برای به دست آوردن آثار است و این اتفاق می توانست در هر موقعیتی با عملیات عمرانی پیش بیاید.
 
او با بیان اینکه در حال حاضر گروه کاوش اقدام به جمع آوری زباله‌ها زده و هنوز اقدامات کاوش انجام نشده است، می گوید که پس از جمع آوری نخاله های شهری و زباله ها کار کاوش آغاز می شود تا ما به بستر اصلی برسیم.
 
مرتضایی می گوید که اینجا زمین هایی نبوده که برای اتوبان کشی نیاز به مجوز داشته باشد. با این وجود کارشناسان قدیمی که روی شهرری کار کردن این ادعا را رد کرده و معتقدند این زمین ها بخش مهمی از ری به شمار می آیند و اصلا نباید اقدامی برای اتوبان‌کشی در این محوطه انجام می‌شد.
 
 این در حالی است که باستان شناسان معتقدند که این اتوبان حصار تاریخی شهرری را هدف قرار داده و آن را به طور کامل از بین می برد. بر اساس متون تاریخی، شهرهای ایرانی دارای سه حصار بودند که شامل  حصار ارگ یا کهن دژ ( پیرامون محدوده حاکم نشین ساخته می شده است)، حصار دوم که باروی شارستان است ( شهروندان در آن ساکن بودند ) و حصار سوم باروی ربض است  محدوده کشاورزی و باغداری محسوب می شود و در برابر دشمنان قلعه دفاعی نیز بوده است. اکنون این قلعه دفاعی خلع سلاح شده و زیر هجوم جرثقیل های اتوبان سازی با خاک یکسان می‌شود.
 
از سوی دیگر این اتوبان بخشی از ری را مورد تهدید قرار می دهد که جزوی محدوده ربض است و بر اساس اقدامات اتوبان کشی نصف شده است. بر اساس متون تاریخی این بخش همان گورستان زیرین مربوط به  قرون اسلامی و آل بویه است.
 
کارشناسان میراث فرهنگی بر این باورند که در صورت ادامه این خاک برداری ها و پوشیده شدن این بخش از شهرری و اتوبان سازی ، ساختمان سازی ها آغاز شده  و تمدن ری  برای همیشه زیر ساخت و سازها مدفون شده و از یاد و خاطرها می رود.
 
افزون بر این دو، باروی شارستان که درست نزدیک این اتوبان است، برای همیشه از بین می رود. در حالی که باستان شناسان  در گذشته فکر می کردند که باید مراقب محدوده شهرری و نهشته ها و نهفته های آن بود اما اکنون کانون این شهر باستانی این گونه مورد تجاوز قرار گرفته است. آن هم شهری که در همه متون تاریخی ایران از آن یاد شده و بارها و بارها باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی بر اهمیت در تاریخ و فرهنگ ایرانیان تاکید کرده اند.

سرد ترین روستای جهان

در این روستا که هوا به 71 درجه زیر صفر هم ممکن است برسد، موبایل کار نمی کند و مردم انتخاب های محدودی برای غذا خوردن دارند. گرچه آثاری از سوء تغذیه در آنها نیست. گوشت ماهی، اسب و گوزن از غذاهای اصلی آنهاست. شغلشان شکار و ماهیگیری است.


به سردترین روستای جهان خوش آمدید؛ اما موبایلتان را خاموش کنید، ولی ماشینتان روشن بماند!

ساکنان روستای امیاکن روسیه هرگز ماشینشان را خاموش نمی کنند؛ چون امیدی به روشن شدن دوباره آن ندارند.

بنا بر این گزارش، در این روستا که هوا به 71 درجه زیر صفر هم ممکن است برسد، موبایل کار نمی کند و مردم انتخاب های محدودی برای غذا خوردن دارند. گرچه آثاری از سوء تغذیه در آنها نیست. گوشت ماهی، اسب و گوزن از غذاهای اصلی آنهاست. شغلشان شکار و ماهیگیری است. آنها ذغال سنگ و چوب را به گرم کننده های مدرن ترجیح می دهند.












زندانی عجیب در لیتوانی

زندان کاروستا در لیتوانیجالب‌ترین و عجیب‌ترین هتل سال 2011 هتل - زندان کاروستا در کشور لیتوانی است. این هتل درواقع یکی از مخوف‌ترین زندان‌های متروکه لیتوانی معروف به جهنم زمینی بوده که به هتل تبدیل شده است. هیچ کس نمی داند که در گذشته پشت دیوارهای این زندان چه اتفاق‌هایی رخ داده اما امروز این مکان به یک اقامتگاه عجیب و غریب برای مسافران کنجکاو و تنوع‌طلب تبدیل شده است. یک برنامه تلویزیونی آمریکایی کار بانیان این هتل را یکی از غیرعادی‌ترین اقدامات در دنیا دانست و گفت: واقعا ترسناک و عجیب است که عده‌ای پول می‌دهند تا یک شب را در زندان بگذرانند و اگر پای صحبت این افراد بنشینی می‌بینی که داستان‌های جالبی درباره اقامتشان در این هتل برای گفتن دارند. آیا آنقدر شجاع هستید که یک شب را در این هتل صبح کنید. ‌

كشورهای عضو فضای شنگن كه دارندگان ويزای شنگن ميتوانند آزادانه درآنها تردد كنند.

آلمان - اتریش-بلژیك-دانمارك-اسپانیا-استونی-فنلاند-فرانسه-یونان-مجارستان-ایتالیا-لتونی-لیتوانی-لوگزامبورگ-مالت-هلند-لهستان-پرتغال-اسلوونی-اسلووکی-سوئد-جمهوری چک-و ایسلند  سوییس و نروژ که عضو اتحادیه اروپا نیستند

معماري بين النهرين

«معماري»بهترين نمونه ي معماري بين النهرين همانند ديگر تمدن هاي باستاني به بناي معابد مربوط مي شود. دولتشهري هاي سومري قدرت خود را منتخب به خداي شهر مي دانستند و پادشاهان ، نماينده خدا بر روي زمين و پاسداران خزاين او محسوب مي شوند. در اديان سومري نوعي اتصال و هماهنگي ميان دين و دنيا يا به عبارت دگير اقتصاد و معنويت – وجود داشته است. اين ويژگي با شرايط خاص اجتماعي بين النهرين شخصيت داشت. بين النهرين بر خلاف همتاي معاصر خود يعني مصر (كه تاريخي آرام و ساكن داشت) همواره در افت و خيزهاي نظامي و سياسي بود. برج و بارو و استحكامات شهرها از همين امر حكايت مي كنند.
بديهي است كه ديني مستقل از مسايل روز نمي توانسته راهگشاي مردمي با شرايط خاص آن روز باشد. كاهنان و خدمه معابد ، ضمن اجراي آئين ها و مناسك دين ، مسؤول تنظيم و كتابت مخارج شهر بودند. مكتوبات بدست آمده از اين نسخ روزمره نخستين نمونه هايي است كه «خط» به خدمت حسابرسي و مثبت جزئي ترين پرداخت ها و دريافت ها و موجودي انبارها درآمده است.
معابد عظيم تمدن هاي بين النهرين را زيگورات مي نامند. زيگورات ها بناهاي بسيار عظيم و كوه مانندي بودند كه به لحاظ زيباي و عظمت چيزي از اهرام مصر كم نداشتند. قدمت زيگورات ها به حدود 3500 سال قبل از ميلاد باز مي گردد. معبد سفيد اوروك (تصوير 4-3) نمونه اي از اين معابد است كه نسبت به اهرام مصر قدمت بيشتري دارد. مصالح بناي زيگورات خشت خام بود و به همين دليل در قياس با معابد سنگي و آجري مصر از دوام كمتري برخوردار بوده اند. اما صرف نظر از نوع مصالح زيگورات ها از طرح زيبا ترين اين معابد است كه طرح آن را در تصوير (5-3) ملاحظه مي كنيد.


تصویر(4-3)





دوست خیلی خوبمون محمد رضا صفدریان که جزو تیم اعزامی به کره جنوبی برای مسابقات جهانی یخ نوردی است

برای او و بقیه بچه های تیم ملی آرزوی پیروزی میکنم

زایمان عقرب (عجیب و زیبا)


عقرب ماده ای که حامله است




پشت عقرب شکافته می شود تا بچه ها از ان خارج شوند




زایمان 4 روز طول می کشد




عقرب مادر پس از اتمام زایمان و خروج آخرین بچه از شکم او، به حالت اولیه بر می گردد





 

بانجی جامپینگ ورزشی است که بین زنان طرفداران زیاد دارد، زنانی که بیشتر دوست دارند خطر را احساس کنند و ثابت کنند که بر خلاف آن چیزی که به نظر می رسد، شاید از مردان شجاع ترند. زنان ایران وقتی پای سکوی پرتاب می روند به سادگی تصمیم می گیرند که از ارتفاع بالا روند و با پریدن از بلندی ۴۰ متری برای دقایقی در آسمان و زمین معلق بمانند آنها وقتی پایشان به زمین می رسد از تجربه جدید خود احساس رضایت می کنند و بیشتر آنها به دنبال تجربه های سخت تر از سقوط با کش از ارتفاعی بلند هستند.سکوی پرش بوستان «ولایت» تنها مکانی است که بانوان پایتخت می توانند از آن بپرند