سنگ نگاره های تیمره ، خمین


سنگ نگاره های تیمره ، خمین
محوطه سنگ نگاره ها، زیستگاه کهن ایران زمین

The Enviranment Of Ancient Iranian Petroglyphs

      کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجامانده از بشرسنگ نگاره ها اند، به تعبیری تاریخ، هنر، زبان، خط ، اسطوره ها و فرهنگ ها همه از بستر سنگ نگاره ها خلق شده ا ند. قدمت بعضی از سنگ نگاره ها به چهل هزار سال می‌رسد1. این در صورتی است که انسان امروزی تاکنون موفق به کشف هیچ پدیده تاریخی و هنری بدین قدمت نشده است. با این اوصاف است که ارزش سنگ نگاره ها بیش از پیش آشکار می شود و اهمیت مناطقی که دارای سنگ نگاره ها هستند مشخص می گردد. ایران بیشترین و متنوع ترین سنگ نگاره ‌های دنیا را به خود اختصاص داده است.(بویژه کوه ها ودره های خمین) تعداد مکشوفه آنها در این دیار به بیش از21 هزارمورد می رسد که کهن ترین خطوط (ایدئوگرام و خطوط سطری ) شناخته شده در ایران را نیز به خود اختصاص داده است.
 
 

نقشه خمبن و معرفی جایگاه محوطه سنگ نگارهای مکشوفه در آن دیار. تعداد کمی بیش از21 هزار مورد و از منظر قدمت بعضی نمونه ها 40 هزار سال قدمت دارند.ضناً کهن ترین خط مکشوفه ( Linear or ProtoElamite) در ایران نیز متعلق به این دیار است.

 
  سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجامانده از بشرند که طریق آنها می توانیم گذشته ی پر رمز و راز مردمان کهن هر دیار را رصد کنیم .آنها پنجره هایی روبه گذشته های دور می باشند که از منظرگاه perspective آنها می توانیم تاریخ خط، هنر، زبان، محیط اقلیمی، اسطوره ها، فرهنگ و از همه مهمتر نوع اندیشه های آنها را مطالعه نماییم. ازاین رویکرد است که دانشمندان علوم مذکور به شدت و مستمر در تلاش می باشند تا آنها را کشف یا به طرق ممکن  به آنها دست یابند. 

هنرهای صخره ای، تنها هنر تجسمی است که مرز جغرافیایی مشخصی نداشته و همه ی ملل جهان فارغ از فرهنگ، نژاد و حتی اقلیم های جغرافیایی بعید از هم، از آن گذر کرده اند.    





هنرهای صخره ای (Rock Art) اسناد دست اولی هستند که پژوهشگران را با "ترجمان" فرهنگ ها در اقلیم ها و زمان های مختلف آشنا می‌‌کنند و سخن گفتن آنها با تصاویر و نشانه‌هایی است که اغلب در همه ی زمان ها و   مکان ها برای همه ملل جهان یکسان بوده است.
 
                             

                

جشن شهریورگان

جشن شهریورگان: زادروز داراب (کورش؟) و مرگ مانی

شهریور‌روز از شهریورماه یا چهارمین روز این ماه، برابر است با جشن شهریورگان که از آیین‌ها و مراسم وابسته به آن هیچگونه آگاهی در دست نیست. برگزار نشدن آیین‌های جشن شهریورگان توسط ایرانیان در زمانی طولانی، موجب شده است تا همه جزئیات آن به فراموشی سپرده شود و حتی در متون کهن نیز آگاهی‌های چندانی در باره آن فرا دست نیاید.

نام شهریور در متون اوستایی به گونه «خْـشَـتْـرَه ‌وَئیریَـه» آمده که به معنای تقریبی «شهر و شهریاری (شهرداری) آرمانی و شایسته» است. چنین می‌نماید که این اندیشه‌ و آرمان، خاستگاه نظریه‌های افلاطون و فارابی در زمینه «آرمان‌شهر» یا «مدینه فاضله» بوده باشد. نام شهریور چند بار به همین معنا در «گاتها»ی زرتشت نیز آمده است و بعدها در اوستای نو، او را به گونه‌ای تشخص‌یافته به پیکر یکی از امشاسپندان در می‌آورند.

بر اساس متون ایرانی، جشن شهریورگان یا چهارم شهریورماه، با زایش و مرگ دو نفر از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ ایران همزمان است: زایش داراب و مرگ مانی.

خلف تبریزی در «برهان قاطع» (جلد سوم، ص ۱۳۱۶) از این روز به عنوان زادروز داراب نام می‌برد. با توجه به پاره‌ای اشاره‌های تاریخی و شباهت‌های داستان داراب در شاهنامه فردوسی و دیگر تاریخ‌نامه‌های ایرانی با گزارش‌های مورخان یونانی و ایرانی در باره کورش بزرگ، می‌توان احتمال ضعیفی در باره اینهمانی داراب و کوروش را پیش کشید. ممکن است منتسب دانستن زادروز داراب یا کورش به روز شهریورگان که بر شهریاری آرمانی و شایسته دلالت دارد، یادمانی از خاطره پادشاهی کورش بزرگ در یاد مردمان و تاریخ‌نگاران بوده باشد.

اما از سوی دیگر متون مانوی (متن  ce  و p   به زبان پارتی) از این روز به عنوان روز جانباختن مانی یاد کرده‌اند:

«(مانی) با شادی بزرگ و با خدایان روشنی‌ها و با نوای چنگ و سرود شادی پرواز کرد . . . و جاودان بماند به نزد خداوند اهورامزدا . . . چهار روز گذشته از شهریورماه، شهریورروز، روز دوشنبه، ساعت یازده، در استان خوزستان و به شهر بیلاباد (گندی شاپور)، که او پرواز کرد . . . به سوی سرای فروغ».

بنگرید به: وامقی، ایرج، نوشته‌های مانی و مانویان، ۱۳۷۸، ص ۲۹۰ تا ۲۹۳؛ M. Boyce, Acta Iranica, No. 9.

آنگونه که از متون مانوی برمی‌آید، روز مرگ مانی در نزد مانویان یکی از بزرگترین جشن‌ها دانسته می‌شده و ظاهراّ به هنگام مرگ مانی این روز برابر با جشن «بِـما/ بِـمو» نیز بوده است.

به این ترتیب، چهارم شهریورماه نه تنها هنگام جشن شهریورگان، بلکه همزمان با جشن زادروز داراب (کورش؟) و جشن درگذشت یا جانباختن مانی نیز هست. همزمانی این دو رویداد اخیر از نگرگاهی دیگر نیز توجه برانگیز است: از سویی هنگام زایش پادشاهی بلندآوازه و کوششگر آرمان‌شهر ایرانی؛ و از سویی دیگر مرگ مانی درست در همین روز و دستاورد سلطه موبدان ساسانی بر ایران‌شهر و تباهی آرمان‌شهر ایرانی.

مانی

سنگ‌نگاره‌ای در بیشاپور
عکس از غیاث‌آبادی، ۱۳۷۶
ممکن است مردی که در زیر سم اسب بهرام شاه فرو غلتیده است، سنگ‌نگاره مانی باشد.

مانی، پیامبر بزرگ و پاکدل و صلح‌جوی ایرانی، همه عمر شصت و یکساله خود را صرف گسترش پیام دین مانوی کرد. او برخلاف بسیاری از ادیان که به رسمیت نشناختن و رد کردن ادیان و باورهای دیگر را افتخاری برای خود می‌دانند، تمامی پیامبران و ادیان پیشین خود را به رسمیت شناخت و گرامی داشت. مانی پیامبر دینی به تمام معنا در پیوند با فرهنگ و هنر بود که خود و پیروانش بیش از همه ادیان دیگر از خود کتاب و آثار مکتوب و نگاره‌های بی‌همتا باقی گذاشتند. همچنین مانی پیام‌آور جهان‌شمول‌ترین دین جهان باستان بود که پیروانش به مدت قریب یک هزار سال در گستره‌ای از شمال اروپا تا شرق چین زندگی می‌کردند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین آیین‌های مانوی که در سراسر جهان امروز برجای مانده و بکار می‌رود و یادمان آن نیکومرد آشتی‌جوی ایرانی است، شیوه دست دادن مردمان با دست راست است.

مانی، سرنوشت تلخی داشت. سرنوشت تلخ و همیشگی مردان بزرگ تاریخ ایران، و قربانیان اتحاد شوم حکومتداران، اشراف و روحانیان. اتحاد قدرت و ثروت و نیرنگ.

داستان بسیار ساده بود. همانگونه که بعدتر با مزدک و دیگران هم اجرا شد. مانی را به جلسه مناظره با موبدان در حضور بهرام یکم دعوت می‌کنند و او را در یک دادگاه تفتیش عقاید به جرم «کفر» محکوم به مرگ می‌کنند. او در زندان نیز نه تنها از پیام دین و آرمان خود دست بر نمی‌دارد و توبه نمی‌کند؛ بلکه از هر فرصتی برای رساندن اندرز و شناساندن دین و اندیشه‌های خود برای جامعه بشری بهره می‌برد.

مانی به حکم موبدان پیرو صلح و آشتی و با تأیید بهرام‌شاه در شهریورروز از شهریورماه سال ۲۷۶ میلادی و در روزی که لابد دیگر موبدان سرگرم آراستن مجلس جشن شهریورگان یا آیین آرمان‌شهر ایرانی بوده‌اند، پس از شکنجه‌های هولناک کشته می‌شود و پیکرش را برای مدتی طولانی بر دروازه گندیشاپور می‌آویزند. دروازه‌ای که تا صدها سال بعد به نام «دروازه مانی» خوانده می‌شده است.

موبد کرتیر، در کتیبه‌های نقش‌رستم و سر مشهد به بازگویی این رویداد می پردازد: «کیش اهریمن و دیوان از شهر رخت بر بست. یهودیان و بوداییان و برهمنان و مسیحیان و نزاریان و مانویان اندر شهر کشته شدند و بت‌های آنان (منظور خدایان آنان) نابود شد. دیوکده‌های آنان (منظور نیایشگاه‌ها) منهدم گشت و به جایگاه نیایش ایزدان (منظور آتشکده) بدل شد، شهر به شهر، جای به جای . . . من کافران و ملحدانی که به انجام فرایض دینی نپرداختند را کیفر دادم . . . من بسا آتشکده نشانیدم، بسیار کسان به دین روی آوردند و من دین مزدیسنا را اندر شهر نیکنام کردم»

باسپاس فراوان از استاد حسینی عزیز

معرفی بنای تاریخی یخچال

 : در شهر نراق یخچال طبیعی وجود دارد که به وسیله آن در فصل گرم سال یخ طبیعی تهیه و حتی به شهر کاشان ارسال می گردیده است . این بنا با مصالحی از سنگ و شفته گل درست شده است ودارای سقف مخروطی شکل می باشد . در زمستان های سرد نراق متصدی یخچال وظیفه داشته هر شب آب را درون حوضچه کم عرض بیرون بنا قرار دهد تا منجمد شود . روز بعد یخ ها را شکسته  و به درون چاه مخصوص درون یخچال می ریزد و برای عایق شدن مقداری کاه هم در فاصله بین یخ ها قرار می دهد این کار در طول مدت زمستان ادامه دارد تا مخزن پر شود . وقتی مخزن پر شد روی آن با کاه و پوشال پوشانده ومسدود می  گردد . فشار حاصل از حجم یخ انباشته موجب می گردد کل مخزن به یک تکه یخ شفاف و بلور مانند تبدیل گردد .

ارسباران

اسماعیل  بن سلطان حیدربن جنیدصفوی از نوادگان شیخ صفی الدین در تاریخ 892 هجری قمری در شهر اردبیل متولدشد پدرش سلطان حیدروالی اردبیل مغان و مشکین و رهبریت طریقت صفویه را عهده داربود در جنگ با فرخ یسار شیروان شاهی کشته شد.

مادر شاه اسماعیل از دختران اوزون حسن پادشاه آق قویونلو بود که نسبت رومی نیز داشت سلطان یعقوب دایی شاه اسماعیل که در مغلوبیت وکشته شدن سلطان حیدر دست داشت پس از مرگ او فرزندانش را دستگیر ودر محبس استخر فارس زندانی نمود تا اینکه سلطان یعقوب نیز مرد . رستم بیگ آق قویونلو آنها را آزاد کرد برادر بزرگشان سلطان علی با آق قویونلو ها جنگید وکشته شد برادر دیگر ابراهیم نیز بر اثر بیماری از دنیا رفت ولی اسماعیل به لاهیجان رفت و به خاندان شیخ زاهد گیلانی پدر زن شیخ صفی الدین پناهنده شد.

در سال 905در حالی که نوجوانی بیش نبود به رهبری صفویان رسید و مریدان او را به صدارت طریقت خویش برگزیدند  اسماعیل اردوی قزلباش را ترتیب داد بعد از تکمیل وتجهیز  اردو به سر زمین شیروانشاه حمله کرد و آنها را مغلوب وخون پدر و جد خود را ستاند بعد از دو سال تبریز را از آق قویونلو ها گرفت و تاجگذاری کرد در 16 سالگی فرمان رسمی شدن مذهب شیعه را صادر کرد و در کنار زبان فارسی زبان ترکی را نیز رسمیت داد در این زمان اکثر مکتوبات ترکی بود و نشانه هایی از آن در اسناد دوره صفوی وجود دارد ایشان کشور پر قدرت  بوجود آوردندبغداد وتاشکندو... را تصرف نمود در هیچ جنگی شکست نخورده بود الا جنگی که میان او وسلطان سلیم عثمانی در چالدران روی داد که علی رغم جان فشانی ها ی یاران خودبا شکست سخت روبرو شد بعد از این شکست گوشه گیر و ناراحت بود تا اینکه در سال 930 ه.ق در گردنه سایین قلعه بین سراب واردبیل بر اثر بیماری در گذشت آرامگاهش در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی می باشد بعد از او پسرش طهماسب به سلطنت رسید شاه اسماعیل مردی شجاع و با غیرت بود در جنگ چالدران نیروهای عثمانی که به توپ مجهز بودند و قشون شاه اسماعیل حتی اطلاع جزی نیز از این سلاح گرم نداشتند اسماعیل از شدت غضب چنان بر آشفت که با حمله به خط اول توپخانه را در هم شکست و با ضربه ای که بر دهانه یکی از توپ ها زد شمشیر مصری او دهانه توپ را تا اندازه قابل تعجبی برید و فرو رفت .

چندی بعد از جنگ ماجرا به اطلاع سلطان سلیم رسانده شداو متعجب شده و دستور داد نامه ای به شاه اسماعیل بنویسند و آن شمشیر عجیب و معجزه گر را از او بخواهند شاه نیز شمشیر مرصع خود را با هدایا به دربار سلطان سلیم فرستاد . سلطان سلیم هر چه قدر با شمشیر بر لوله ی توپ ضربه زد هیچ خطی نیانداخت باز بر آشفت ودستور داد نامه ای دگر بنویسند که شمشیر حقیقی را نفرستادی شاه اسماعیل با متانت جواب نوشت که( شمشیر همان شمشیر است بازو همان بازو نیست ).

شاه اسماعیل بعد از رسمی کردن مذهب شیعه مخالفان را قلع وقمع کرد و به جهت احترام به حضرت علی (ع) دستور داد نام ایشان در اذان (اشهدو ان علیا ولی الله)آورده شود  او در میدان جنگ چون شیر ژیان بود  در ساحه ی ادبیات دارای روح لطیف ودر اشعارش ختایی (خطایی) تخلص می کرد از پیروان مکتب مولویه بود از طی طریق کنندگان اهل حق (قیرخلار)1 بود عشق وافر به زبان مادری داشت در دنیای ادبی آثاری چون ده نامه بهجه الاحرار مناقب الاسرار نصیحت نامه و یک دیوان به یادگار گذاشته است او همچون دراویش سخن می گفت و به صفای باطن توجه عمیق داشت و منصور وار انا الحق می گفت.

ای جان ودلی خراب ائدن عشق       عشاقی کم از تراب ائدن عشق

اودلارا سالیب طریقت اهلینی          یاخوب جگرین کباب ائدن عشق

معشوقه مدام ایچمک ایچون           دللر قانینی شراب ائدن عشق

دیوانه لری سالوب جهانه            ترک ورع و ثواب ائدن عشق

بیر ذره تکی وجوده دوشسه         مشهور چو آفتاب ائدن عشق

دونیاده هر اهل و خانمانی         بی مسکن وخورد و خواب ائدن عشق

هر دمده ختائی خسته حاله        یوز نازیله مین عتاب ائدن عشق

(1)-قیرخلار یا اهل حق که در میان عرفای فارسی زبان به چهل تنان مشهورند از فرقه ی یتدی لر (هفت تنان) هستند آنها معتقدندکه دو خصوصیت تمام در وجود چهل تن از اصحاب پیامبر ظهور نموده و آنها بار اول در کنار مسجد پیامبر جمع شدند و به وجد و و سماع پرداختند اسرار اهل حق توسط حضرت علی به شیخ حسن بصری و آنهم به دیگری انتقال داده و در خلق ادبیات عرفانی و صوفیانه دراویش اهل حق نقش بزرگی ایفا کردند.

منابع =سخنوران آذربایجان-عسگر زینالی: با اندکی دخل و تصرف

-سیری در تاریخ زبان آذربایجان و لهجه های ترکی –با اندکی دخل وتصرف

 

بهترين عکسهای کوهستان در سال ۲۰۰۵


2005 Banff Mountain Photography Competitionنشانهای نمازگزاران تبتی در ساحل بزرگترین دریاچه آبهای شور دنیا در گراند پرایز.
مید نورتن Mead Norton عکاس آزاد در مسابقه ی عکاسی کوهستان Baff این عکس را چنین مینامد : پشکش نمازگزاران در ساحل دریاچه تام تسو ، تبت .


هر سال هزاران نمازگزار از تبت ، چین و کشورهای دیگر به این سفر طولانی می آیند . به خواست بودا نماز میخوانند و دعا میکنند و نشاههای پارچه ای وابریشم را در کنار ساحل می آویزند .
نورتن می گوید : آنها معتقدند که باد نشانهای آنها را میبیند و وقتی آنها را با خود ببرد به معنی رهایی و آزادی آنهاست .

سازمان کوهستان Baff به منظور حفظ و ترویج فرهنگ کوهستان این مسابقه را در 5 عنوان مختلف برپا کرده است : مخاطره در کوهستان ، فر هنگ کوهستان ، محیط کوهستان ، گونه های گیاهی و جانوری در کوهستان و چشم انداز کوهستان .

Best Photo - Mountain Adventure
بهترین عکس مخاطره در کوهستان

                 
متچ تولودرMitch Toelderer  در حال پرش از روی صخره توسط پیتر ماتیسPeter Mathis  از استرالیا
پیتر می گوید : " نزدیک ماه ژانویه میچ و من با همدیگر صخره را و میشناختیم . البته حالا برف سنگینی اونو پو شو نده بود . میچ صخره را چک کرد وبعد با تخته پرش سقوط را انجام داد .
ژانویه به خاطر ارتفاع خورشید  بهترین فرصت برای گرفتن این عکسهاست . در فوریه خورشید بالاتره و در پس زمینه به اندازه کافی سایه نیست .

Best Photo - Mountain Culture
بهترین عکس فرهنگ کوهستان : بوبی مودل Bobby Model  از نایروبی – کنیا

دختری جوان در دورترین نقطه کشمیر – پاکستان
مودل میگوید : ما در قلب Karakoram مستقر شدیم . این نقطه دورافتاده ترین مکان دنیاست . کشمیر در حال نزاع با هند و چاکستان است . واین نزاع موجب برخورد این مردم با جوامع مختلف و موانع سیاسی شده واین عوامل بر هویت این مردم تاثیر زیادی برجای گزارده است .
روند مذاکرات صلح بین پاکستان و هند درباره حد مرزی سراغاز نزاع دیگریست
.

Best Photo—Mountain Environment
بهترین عکس محیط  کوهستان

"ملکه قرمز جنگل " : پاتریک استول
" من اغلب هنگام حرکت به سمت ساحل ارگان از این محوطه درختان صنوبر عبور میکنم . گاهی اوقات اینجا خیلی سورئال و بدشگون بنظرم می آید . غلظت تاریکی و برگهای روی زمین منو به یاد آلیس در سرزمین عجایب میندازد ."

Best Photo—Mountain Flora and Fauna
بهترین عکس گونه های گیاهی و جانوری کوهستان

                       

داستی دمرسون   Dusty Demerson از Colorado
" من شیفته بازی نور وسایه بین جنگل و برفی که تازه آمده بود شدم . بیشتر دره ها از درختهای انبوه پوشیده شده بود . تا بالاخره من سرو جوان خودم را پیدا کردم ."
 
 
Best Photo—Mountain Landscape
بهترین عکس چشم انداز کوهستان

 

پیتر ماتیس Peter Mathis از استرالیا
" بعد از یک برف سنگین در دسامبر من بدنبال راهنمای اسکی میگشتم . حدودا 50 سانتیمتر برف باریده بود از گوشه ای من تپه های کوچک را دیدم درجه حرارت پایین بود و دانه های برف کریستالی شده بودند و منظره بسیار جالبی بوجود آمده بود .
منباره به آنجا برگشتم اما هیچوقت دیگر آن منظره را ندیدم . "  

 

تاریخچه سنگنوردی

Rock Climbing

رقابت های سنگنوردی از سال ۱۹۴۰ و در رشته سرعت مورد توجه قرار گرفت. این رقابت ها تا سال ۱۹۸۰ اغلب در شوروی برگزار می شد. در سال ۱۹۸۵ ایتالیایی ها اولین مسابقات سختی مسیر در طبیعت را در والاس تراتا برگزار کردند. در این دوره یک آلمانی به نام Stefan Glowacz به مقام اول دست یافت. در سال ۱۹۸۶ این مسابقات بار دیگر برگزار شد و این بار یک فرانسوی اول شد. در مسابقه فینال حدود ۱۰ هزار نفر تماشاچی حضور داشتند و هفت شبکه تلویزیونی اروپایی و دهها گزارشگر این مسابقات را پوشش می دادند.

در سطح بین المللی تلاش فرانسوی ها برای متقاعد کردن فدراسیون بین المللی کوهنوردی UIAA برای به رسمیت شناختن مسابقات سنگنوردی در سال ۱۹۸۸ به نتیجه رسید و اولین جام جهانی به همت فرانسوی ها در سال ۱۹۸۹ در رشته سختی و سرعت برگزار شد. همچنین با تلاش Paul Brasset کمیته ای جداگانه در UIAA به همین منظور تشکیل و قوانین مسابقات تنظیم شد، در عین حال UIAA تصمیم گرفت به علت حفظ محیط زیست، از آن به بعد مسابقات در سالن و روی دیواره مصنوعی برگزار شود. در سال ۱۹۹۱ اولین مسابقات جهانی در فرانکفورت برگزار شد، این مسابقات از آن پس هر دو سال یک بار برگزار می شود. در سال ۱۹۹۲ اولین مسابقات قهرمانی جوانان جهان در بازل سوئیس برگزار شد، این مسابقات به صورت سالیانه برگزار می شود.

در سال ۱۹۹۷ تشیکلاتی جدید به نام ICC شورای بین المللی برای مسابقات سنگنوردی، در ساختار UIAA شکل گرفت که هدف از آن تضمین استقلال کافی این ورزش و فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد و ترویج آن بود.

در سال ۱۹۹۸ رشته بولدرینگ به طور رسمی معرفی و در سال ۱۹۹۹ در مسابقات جهانی به طور آزمایشی گنجانده شد. از سال ۲۰۰۱ تاکنون مسابقات بسیاری در این رشته ها برگزار شده، بیش از ۴۵ کشور دنیا هر ساله تقویمی جداگانه برای مسابقات سنگنوردی ارائه می کنند که نه تنها شامل مسابقات بین المللی، جوانان، مسابقات استانی و مسابقات دوره ای است، بلکه رقابت هایی برای نوجوانان و آماتورها را هم شامل می شود. در سال ۲۰۰۵ علاوه بر اروپا در آسیا نیز مسابقات داخل سالن برگزار شد.

در ۲۷ ژانویه ۲۰۰۷، ۴۸ کشور جهان در فرانکفورت IFSC فدراسیون بین المللی صعودهای ورزشی را تشکیل دادند. و بالاخره IOC کمیته بین المللی المپیک، IFSC فدراسیون بین المللی صعودهای ورزشی را در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۷ به طور موقت به رسمیت شناخت تا بدین ترتیب زمینه حضور سنگنوردی در مسابقات المپیک فراهم شود.

پی نوشت:

UIAA فدراسیون بین المللی کوهنوردی

IFSC فدراسیون بین الملی صعودهای ورزشی

ICC شورای بین المللی برای مسابقات سنگنوردی

IOC کمیته بین المللی المپیک

ایران ما (جزیره ی کیش)





کیش جزیره‌ای از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. در گذشته این جزیره را به نام قیس می‌خواندند . شکل این جزیره بیضوی مانند است و در ۱۲ کیلومتری ساحل شیبکوه واقع شده‌ است. این جزیره یک میلیون نفر گردشگر را سالانه به خودجذب می‌کند.

پیشینه
از آنچه در کتب تاریخی نقل شده است بر می‌آید که از زمان هخامنشیان و سپس اشکانیان و ساسانیان، جزیره کیش تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام، این جزیره بدست خلفای اموی افتاده است. این وضع تا سال ۲۴۹ هجری قمری ادامه یافت. در این سال یکی از ایرانیان اهل ری بر خلیفه خروج نمود و تمامی جزایر خلیج فارس و بحرین منجمله کیش را مسخر خود ساخت.

حاکمیت معنوی ایرانیان بر کیش از ره‌نامه‌های نگاشته توسط ایشان به زبان پهلوی کاملا مشهود است. از دوران حکومت آل‌بویه کیش مجددا به حکومت ایرانی بازگشت و بعدها در زمان سلجوقیان و اتابکان فارس و سپس ملوک هرمز و آل‌مظفر و تیموریان، این وضع ادامه یافت.

در دوره سلجوقیان، کیش به بزرگترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد. در همین دوران، قیاصره در کیش به قدرت رسیدند. ایشان که در ابتدا بسیار فقیر بودند، با دزدی دریایی پایه‌های اقتصادی حکومت خود را مستحکم نمودند. حاکمان قیاصره که بر این جزیره حکمران بودند از نسل شخصی هستند به نام «قیس» این شخص از شهر (سیراف) که در منطقهٔ «بنی خالد النصوری» قرار دارد آمده بودند. آخرین حاکم جزیرهٔ کیش یا (قیس) که از نژاد قیاصره بوده‌اند: ملک سلطان بن ملک قوام‌الدین بن ملک تاج‌الدین بن ملک‌شاه بن قیس بن ملک جمشید. ایشان به دست سیف‌الدین ابونصر علی بن کیقباد حاکم جزیرهٔ هرمود به امر اتابک ابوبکر در تاریخ ۱۲ جمادی‌الثانی از سال ۶۲۶ هجری قمری سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۶۰۸ به قتل رسید، و با کشته شدن ملک‌سلطان آخرین حاکم کیش، حکم سلالهٔ قیاصره بر کیش برای همیشه پایان یافت.

در دوران طلایی کیش، مورخان زیادی راجع به آن اظهار نظر نموده‌اند. ابن خرداد، ابن بطوطه و یاقوت حموی یا به کیش سفر نموده و یا در باب بزرگی آن سخنوری کرده‌اند. سعدی، در آثار خود دوجا از جزیره کیش و سفر به آن در این دوران یاد می‌کند.

زکریا بن محمد بن محمود قزوینی در آثار البلاد و اخبار العباد می‌نویسد: قیس جزیره‌ایست در دریای فارس و دورش چهار فرسخ است و آبادانی دارد. شهری در کمال حسن و لطافت در آنجا بنا شده است و کشتیهای هندیان به آن جزیره درآیند و تجارتگاه اهل هند و عجم و عرب است. آب چاه آشامند و حوض‌ها و آب‌انبار‌ها ساخته‌اند.

از سال ۹۱۲ تا ۱۰۳۱ این جزیره نیز مانند جزیره هرمز به دست پرتغالی‌ها افتاد و سرانجام در این سال، امامقلی‌خان، ارتشبد شاه عباس موفق به فتح خلیج فارس و بحرین و همه جزایر آن شد. و از آن پس کیش یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس شناخته می‌شود.

تا سالهای آغازین حکومت محمدرضا پهلوی، کیش مرکز صید ماهی و مرکز تجارت مروارید خلیج فارس بوده است. با ورود مروارید ژاپن به بازار، به تدریج از اهمیت مروارید کیش کاسته شده و کیش نیز اهمیت خود را از دست داد.

در سال ۱۳۴۹ هیاتی آمریکایی ،ایرانی جزیره را مورد بازدید قرارداد و با توجه به ویژگی‌های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال اطراف آن، به عنوان مرکز توریستی بین‌المللی انتخاب شد.

کاخ شاه، هتل کیش، فرودگاه و کازینو، اولین بناهای مدرن کیش محسوب می‌گردند. تا هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کیش مرکز تفریح شاه و دوستانش محسوب می‌شد.

جزیره کیش در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور برگزیده شد. امروزه اقتصاد کیش برپایه گردشگری و تجارت استوار است.

وضعیت طبیعی
جغرافیا


جزیرهٔ کیش جزیره‌ای بیضی شکل با محیط ۴۴ کیلومتر می‌باشد و با طولی در حدود ۱۵٫۴۵ کیلومتر و عرضی حدود ۷٫۵ کیلومتر، مساحتی معادل ۹۰ کیلومتر مربع دارد.

ارتفاع بلندترین منقطه این جزیره حدود ۳۵ متر از سطح دریا می‌باشد. همچنین جزیرهٔ کیش فاقد رودخانه دائمی بوده و تعداد زیادی منابع آب شیرین زیرزمینی دارد.
مسافت بین کیش تا تهران از راه هوایی ۱۰۵۲ کیلومتر، تا بوشهر از راه دریایی ۶۷۵ کیلومتر، تا بندر عباس ۲۵۰ کیلومتر، تا بندر لنگه ۹۰ کیلومتر و تا جزیره هندورابی ۲۸ کیلومتر است.همچنین نزدیکترین بندر ایران به جزیرهٔ کیش، بندر چارک می‌باشد که با این جزیره ۱۸ کیلومتر فاصله دارد.

آب ‌و هوا
آب و هوای کیش گرم و مرطوب بوده و میانگین دمای سالانه جزیره ۶/۲۶ درجه سانتیگراد می‌باشد.

پوشش گیاهی
از پوشش‌های گیاهی جزیرهٔ کیش می‌توان به باغ‌های نخل خرما، درختان بومی کهور ایرانی و کنار و درختان غیر بومی مانند کهور پاکستانی سمر، اکالیپتوس، آکاسیا، کنوکارپوس و ابریشم اشاره کرد.در سالهای گذشته این جزیره، مرکز تاکستان‌های معروفی بوده است و همچنین از زمان حضور پرتغالیها در کیش، این جزیره یکی از مراکز رشد درخت کمیاب لور می‌باشد.

مردم‌
فرهنگ




بزرگترین پرچم ایران در جزیره کیش
لباس محلی مردان دشداشه با عرقچین است و مهمترین اعیاد، عید قربان و عید غدیر می‌باشد. ساز اصلی محلی نوعی طبل است. شغل سنتی بومیان، ماهیگیری، دامداری، دریانوردی و تجارت است و در گذشته به صید مروارید نیز می‌پرداخته‌اند. غذاهای محلی کیش شامل انواع قلیه، «مضروبه»، «هریسه» و «مچبوس» است که اغلب با ماهی تهیه می‌شوند. بومیان جزیره از نژادهای دراویدی، نوردیک، سامی و سیاهپوست بوده و به زبانهای فارسی و عربی تکلم می‌کنند.
ضرب‌المثل‌های مردم کیش با جزایر اطراف متفاوت است. «پخت نانت را به نانوا واگذارکن، حتی اگر نیمی از آن را به عنوان مزدش بردارد و اصراف نکن! حتی اگر آب دریا بر می‌داری.

جمعیت
جمعیت جزیرهٔ کیش، بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۰٬۶۶۷ نفر بوده‌است.  که عمدتا در شهر کیش ساکن هستند.

جای‌های دیدنی
جاذبه‌های تاریخی


شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره
از جاذبه‌های تاریخی کیش می‌توان به حریره، پایاب و کاریز اشاره کرد.
حریره، نام شهر ویرانه‌ای است خالی از سکنه و مربوط به دوران قیاصره که نام آن از نام بانویی که ملکه شهر بوده برگرفته شده است.هم‌اکنون بخشی از شهر که عمارت کاخ بانوی حریره بوده مرمت شده است. مهمترین ابنیه کشف شده در این مجموعه عمارت اعیانی، حمام، آب‌انبار، قنات و بقایای مسجد جامع حریره می‌باشند.

جاذبه‌های گردشگری

ساحل روبه‌روی هتل شایان، کیش

ساحل روبه‌روی هتل شایان، کیش.

هتل بزرگ داریوش

هتل بزرگ داریوش
جزیره کیش به دلیل ماهیت گردشگری خود، طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر آثار تاریخی که مورد توجه گردشگران است، پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند پارک هنر، ساحل مرجانی، سواحل ماسه‌ای-مرجانی، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان، دلفیناریوم، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشسته یونانی از دیگر دیدنی‌های کیش می‌باشند. جزیره کیش دارای بیش از ۸۲۰۰ تخت اقامتی است که بیشترین تراکم امکانات اقامتی در ایران را داراست.جزیره کیش سالانه پذیرای بیش از یک میلیون نفر گردشگر خارجی و داخلی است؛ عدم نیاز به اخذ ویزای ورود برای کلیه اتباع خارجی، یکی از دلایل اقبال گردشگران خارجی است. پلاژهای بانوان و آقایان، امکانات سوارکاری، پیست ۷۰ کیلومتری دوچرخه‌سواری، کارتینگ، باگی، غواصی، جت‌اسکی و اسکی روی آب نیز از دیگر امکانات گردشگری جزیره کیش است. همچنین موقعیت منطقه آزاد اقتصادی این جزیره باعث شده تا مراکز خرید این جزیره به یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش تبدیل شود.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه می‌توان به نبود هرگونه چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی در خیابانها و جاده‌های کیش و همچنین وجود بزرگترین پرچم ایران در این جزیره اشاره کرد.

مراکز آموزشی
دانشگاه‌ها


دانشگاه کیش

دانشگاه کیش
جزیره کیش دارای دانشگاه‌هایی است که اکثراً به دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران وابسته‌اند. این دانشگاه‌ها اکنون دوره‌های بین الملی کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد را در رشته‌هایی مانند IT ،MBA و مهندسی برق والکترونیک را با همکاری دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه MMU مالزی و دانشگاه موناش (Monash) استرالیا برگزار می‌کند.
 

ایران ما (کاروانسرا)





نام کاروانسرا ترکیبی است از کاروان (کاربان) به معنی گروهی مسافر که گـروهـی سفر مـی کنند. و سرای، به معنـی خـانـه ومکان. هـردو واژه برگرفته از زبان پهلوی است.


کاروانسرایی در کوخرد هرمزگان

كاروانسراى كوخرد هرمزگان

درب فرعى كاروانسراى كوخرد هرمزگان

پیشینه
پـیدائی وموجودیت کاروانسراها در کوخرد ومناطق اطراف از گذشته بسیار دور آغـاز و طـی قـرون متمـادی بـه دلائـل گونـاگون، اقتصادی، سیاسی، نظامی، و مـذهبـی بـه تـدریج توسعه وتکامل یافته‌است، وبه علت قرار داشـتـن دهستان کوخرد در شاهـراه بازرگانـی شرقی ـــ غـربـی، و از شیراز، لار بستک به بندر لنگه و بندر عباس، که بـوسیله قافله های(کاروانهائی) بزرگ از قاطر والاغ واسب بارکشی می‌شده‌است، لـذا در این راه‌های دور نـیـاز بـه استراحتگاه داشته انـد، بنـابرایـن ایجـادراه‌های بازرگانـی و نظامی وتـأمین امنیت کاروان و کاروانیـان بـه دیـده عنایت نگریسته شده‌است.

کاروان
همـانطـور کـه گفته شد قـافلـه، یـا کـاروان،گـروهی مسافر را شامل می‌شود که از محلی معلـوم حرکت وپـس از روزها مسافرت به نقطه دیگری یا مقصد می‌رسیدند.

هرکاروان دارای سرپـرستی بوده که چاروادار باشی یا رئیس کاروان نام داشته‌است.ایـن شخص، افـراد متعددی را کـه در مسیر سفـر خـدمـاتــی چــون بارگیری، بـاربنـدی، تـامین علف چهارپـایان و دیگر مــوارد را عهده دار بودند، سر پـرستی می‌کـرده . به این ترتیب، زمـانـی که کاروان وارد کاروانسرائـی می‌شد، مسئولیت پـیـاده کردن بـار و انتقال آن بـه کاروانسراهـا به عهده مسافـران بـود، و هــرمسافـری مـی بـایـسـت اتاقـی در کـاروانـسـرا انـتـخـاب کـنـد و تـهیـه وسائل آسایش، پـخـت و پـز غـذا و دیگر مـوارد ضـروری را خود به عهده داشته باشد.

معمولاً هرکاروانسرا نگهبانی داشته واین شخص کاروانسرادار نامیده می‌شده که مسئولیت امـوال کاروانیـان را بـه عهده داشته و در موارد ضروری به آنها کمک می‌کرده‌است . این نگهبـان حقوقـی از کاروانیان بـر حسب وضع مالی آنان دریافت می‌کرد، همچنین کاروانسرادار وسائل و مایحتـاج کاروانیـان را نیز فراهم می‌کرد در صـورت نیاز، گاهی هم کاروانیان وسائل مـورد نیاز خـودرا از روستاهای اطـراف یا چوپـانان فـراهم مـی کـردنـد، مثـلا بسیاری از کاروانسراهـا در مسیر روستاهـا یا نـزدیک روستاهـا واقـع شده بـودنـد، مانند کاروانسرای روستای کوردان در جـاده بستک کوخـرد بندر لنگه،بـه هنگام ورود کاروان واقـامتـی کـوتاه کاروانیان مـی تـوانستند مـواد غذائـی و وسائل مـورد نیاز خـودرا از روستائیان خـریداری کرده و اگر کالائـی برای فـروش داشتند، بـه آنها بفروشند.

بنیاد کاروانسراها در دوره ایـران اسلامی بخش مهمی از معماری ایران را شامل بـوده وکاروانسراهای متعددی با سبک و ویـژگیهای متفاوت در شهرهـا، جـاده هـای کـوهستانی و حـاشیه کـویـرهـا احـداث شده‌است. آنچه مسلم است این پـدیده با ارزش معماری در رابطه با رونق تجارت شکل گرفته و عـوامل دیگری نظیر کاربـرد نظامـی، اطلاع رسانـی و ... در تـوسعه وتکامل آن نقش داشته‌اند. بسیاری از کاروانسراهـای کناره جـاده‌ها فاقد فرش یا وسایل خواب در اتاقها بودند و مسافران اتاقها را با گلیم، قالیچه ویا حصیر که خود به همراه داشتند فرش می‌کردند. گاهـی هـم مسافـران از روستاهـای نـزدیک کاروانسرا، فرش یا وسائلی دیگر از این گونه اجـاره یا قـرض می‌کردند.

درسراسر راه لار بـه بستک و کوخرد بـه بندر لنگه کاروانسراهـای متشابـه بفاصلـه سه فـرسنگی دیـده می‌شود، سازنده آنـهارا بنـام شاه عبـاس مـی نامند ولی مطمئنا در زمـان بعد از شاه عباس ساخته شده انـد، هــم اکنـون آنـها یا خـالـی بــوده و یا پـاسگـاهـهای ژنــدار مــری ((نیروهای انتظامی)) در آنها سکونت گرفته‌اند و یا تخریب شده‌اند .

از معروف‌ترین کاروانسراهای این مناطق عبارت اند:



- كاروانسراى سه نخود.
- كاروانسراى نيمه.
- كاروانسراى گاگُلَکى.
- کاروانسرای حیدر آبادی.
- لَردِ محیا
- کاروانسرای لَردِ محیا
- كاروانسراى بستک
- کاروانسرای کوخرد
- كاروانسراى كوردان
- كاروانسراى او شيرينو.
- كاروانسراى بلدنگ.
- كاروانسراى مهران.
- كاروانسراى بون كوه.
- كاروانسراى کمبرده.
- كاروانسراى بهر ترک.
- كاروانسراى الفتح خان

یکی ازمسائل مـورد تـوجه کاروانیان بـه هنگام سفـر درمسیر جاده‌ها تأمین آب برای قافله ومسافران است، بویژه اگر مسیر حرکت کاروانیان در راه‌های کاروانی حاشیه کویر و یا مناطق کویری باشد.مسئله کمبود آب در بسیاری از سفـرنـامـه هـای جهانگردی ومـورخـان کـه در روزگاران گـذشته از شهـری بـه شهـر دیگـر سفـر مـی کـردنـد، به چشم می‌خورد. این مسئله با ایجاد آب انبارهائی در مسیر جاده‌های کاروانـی در مسافت معین تا حـدودی حـل مـی شده‌است. همـه آب انبـارهـای کاروانسراهـای منطقه وکنـاره خـلیج فارس خـارج از بنـا قـرار دارنـد.مصالح ساختمانـی اصلی بنای کاروانسراها در ایران، سنگ وآجر بـوده‌است. سنگ بـه دوصورت مــورد استفاده قـرار مـی گـرفته: در بعضـی موارد سنگها کاملاً استادانـه تـراش داده می‌شده، ودر بعضی اوقات از قطعات کوچک سنگهای نتراشیده استفاده مـی کردنـد. در بعضی نقاط نیز از تلفیق سنگ وآجر پـی بنا را می‌ساخته‌اند. نمای خارجی وداخلی عموماً از آجر بـوده‌است، برخی از کاروانسراها از خشت و یا بلـوکـهای خشتـی استـفاده مـی شـده‌است، و بـرخـی از کاروانسراها با گچ سفید کاری می‌کردنـد. بطـور کلی هـرکاروانسرا دارای یک درب ورودی یا دروازه بـود، بـرخی از کاروانسراهـا بـه جـانب دروازه اصلـی، دارای درب فـرعـی نیـز بـوده‌اند مانند کاروانسرای کوخرد.

معمولاً هرکاروانسرائی دارای کتیبه‌ای در ایوان ورودی کاروانسرا بود. این کتیبه‌ها در برگیرنـده نام بانـی وسازنده کاروانسرا یا اشخاصی که این کاروانسرا را جهت استفاده عموم وقف کرده وبالاخره کتیبه هائـی که بعد از احداث کاروانسراها، شخص یا اشخاصی بـه تعمیر کردن آن همت گماشته انـد، بـود. این کتیبه‌ها بـه خطوط مختلفی چون: کوفی، نسخ، ثلث و نستعلیق بر روی سنگ، چـوب ویا آجر نقش شده‌است.

کوخرد

کوخرد یکی از قـدیمی تـرین مناطقی است که با فرهنگ غنی وآثـار به جامانده از گذشتهٔ خود، از دیر باز مورد توجه خاص وعام بـوده کـه در مسیر عـبـور کاروان هـای بازرگانـی و تجاری قـرار داشته‌است.یکی از توقف گاه‌های مهم واصلی این بازرگانان کاروانسرای واقع در مرکز شهر بوده.ایـن کاروانسرا از مـهـمـتـرین یـادگـارهـای گرانـقـدر مـعـمـاری دهستان کوخرد سیبه بعد از مسجد ((جامع قبله)) بوده، که رونقی خاص به این منطقه می‌بخشیده‌است. متاسفانـه این اثر بـزرگ مـعـمـاری را مانند مسجد جامع قبله خراب کردنـد. ناگفته نمانـد که از بین تمام کاروانسراهـا، کاروانسرای کوخرد بزرگ‌تر وزیباتـر از بقیه بـوده، بخاطـر مـوقعیت خاص دوران آن زمان. کاروانسرا شامل ۸ اتاق بزرگ وکوچک بوده و ۲ باب دروازه اصلی وفـرعـی داشته‌است. دروازه اصلـی رو بطـرف قبلـه و دروازه فـرعـی رو بطـرف دریا (جنوب) باز می‌شده. بالای دروازه اصلـی کاروانسرا طاق مجـللی، هـلالـی شکل بلندی قـرار داشت کـه جـلـوه خـاصـی بـه دروازه و کاروانسرا داده بـود.

جلو دروازه فـرعـی از طـرف جنوب، یک کمی مـایل بطـرف قبلـه نمازگهی بـود به شکل مربع که در موقع تابستان برای نشستن واستراحت ازآن استفاده مـی شده‌است.

اهمیت کوخرد از آنجا بوده‌است که درآن زمان روستایی بزرگ ومرکز تجاری وتوقف گـاه کاروانیان بین لار و بندر لنگه به حساب می‌آمده‌است، بـه خاطـر ایـن اهمیت درآن دوران، روی ایـن روستا بسیار حساب مـی شده‌است، چـرا کـه درآن زمـان کوخرد یا سیبه قدیم خـودش تنها و هیجگـونـه آبادی بـزرگ اطـراف آن وجـود نـداشته، وزمین زراعتـی کوخرد تا حدود نزدیک به جناح بـوده‌است، و جناح هـم یکی از قـدیمـی‌ترین مناطـق آن دوران است.
 

ایران ما (دره ستارگان)






دره ستارگان در قشم .

روستای برکه خلف در فاصله پنج کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قرار گرفته است . اهالی منطقه به این روستا استار کفته ( گاهی هم استار افتیده ) می گویند .
اما ، دره ستاره ها برای این پدیده کم نظیر زمین شناسی جا افتاده است .

دره ستارگان


به دلیل شکل ویژه این دره و انواع حجم ها و پدیده های فرسایش موجود در دره تولید صدا می کند و به دلیل این صداها است که اهالی معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنابراین از ورود به آب در شب خودداری می کنند.

دره ستاره ها در واقع یک ناحیه فرسایش یافته توسط آب های سطحی ، رگبارهای فصلی و تندبادها است . فلات اولیه که هنوز در بخش شمالی به صورت کم وبیش دست نخورده باقی مانده ، در ارتفاع بین 7 تا 15 متری از کف دره قراردارد و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهکی سست و پر از پوسته های فسیلی است .

مخروط های نوک تیز، ستون ها و ستونک های فرسایشی ، آرک ها و تیغه ها و دیواره های نواری از جمله بخش هایی هستند که در این دره مشاهده می شوند .

به دلیل سست بودن جنس لایه ها ، میتوان انتظار داشت که پس از بارندگی شدید ( که به ندرت اتفاق می افتد) تغییرات محسوسی در مورفولوژی دره صورت پذیرد.

دره ستارگان

 

ایران ما (جزیره ی هنگام)






یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . جزیره هنگام با آبادی های کوچک با وسعت حدود 50 کیلومترمربع در جنوب جزیره قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است . این جزیره 33/6 کیلومترمربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه های جنوبی جزیره قشم واقع شده است . فاصله آن تا بندرعباس حدود 43 مایل دریایی و تا شهر قشم حدود 29 مایل دریایی می باشد این جزیره ارتفاعات پست آهکی دارد و بلندترین نقطه آن کوه ناکس با 106 متر ارتفاع است . طولانی ترین قطر آن از« روستای هنگام کهنه » تا « روستای هنگام جدید » 9 کیلومتر است.

جزیره هنگام

تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام که اکثر اهالی به آن مشغولند . ماهی گیری و صیادی است . از نقاط دیدنی جزیره تاً سیسات بندری انگلیسی ها است .  صید کوسه در اطراف جزیره یکی از دیدنی های این جزیره به شمار می رودهمچنین سواحل مرجانی ، خاکی حاوی آهن ، لاک پشتهای بزرگ و زیبا و دلفین های بسیار زیبای دریایی ، سواحل زیبای صخرهای و شنی ، آکواریم های طبیعی و آهون از جاذبه های توریستی جزیره هنگام محسوب می شود .

غروب جزیره هنگام


اگر با قایق به دور جزیره حرکت کنید ، می بینید که دلفین ها به صورت گروهی در اطراف قایق از آب بیرون می آیند و به شیطنت مشغول می شوند . واقعا دیدن این صحنه ها از نزدیک بسیار دلپذیر و جذاب می باشد.

جزیره هنگام