اسپرانتو بیاموزیم؟؟؟؟؟؟؟

 

پروفسور ماریو پِیْ (1978-1901) استاد زبانشناسی و نویسندهی ایتالیاییالاصلِ آمریكایی. پِی که استاد زبانشناسی تاریخی و تطبیقی در دانشگاه کلمبیا بود، دارای بیش از 50 کتاب در بارهی زبان و زبانشناسی است. ازجمله آثار او عبارت است از: داستانِ زبان، داستان لاتین و زبانهای رومانس، صداهای انسان، دعوت به زبانشناسی: مقدمهای بنیادی بر علم زبان، داستان زبان انگلیسی،همهچیز درمورد زبان، یک زبان برای دنیا، کلمات دوپهلو: هنرِ بیان چیزی که منظورتان نیست، و با همکاری فرانک گِیْ نُر (Frank Gaynor) فرهنگ زبانشناسی.

وی که با بیش از یکصد زبان دنیا آشنا بود، به 35 زبان میتوانست تکلم کند و کتابهای فراوانی نیز درمورد زبانهای اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتقالی و ... نگاشته است. پِیاز طرفداران سرسخت زبان اسپرانتو بود و کتابی را نیز اختصاصا برای معرفی اسپرانتو بهعنوان راهحل مناسب جهت رفع مشکلات ارتباطات بینالمللی، تحت نامِ مورد نیاز است: یک زبان جهانی تألیف کرده است.

وی در مورد فواید آموزش زبان اسپرانتو، به‌ویژه از دوران تحصیلات ابتدایی، چنین گفته است:

"مایلم در باره‌ی طرح شما مبنی بر افزودن زبان اسپرانتو به زبان‌های اسپانیایی و فرانسوی در مدارس ابتدایی و برپائیِ كلاس‌های آموزش اسپرانتو برای معلمین، برای شما بنویسم. من به‌هیچ‌وجه قصد آن‌را ندارم كه از ارزش زبان‌های دیگر بكاهم، ولی معتقدم كه آموختن زبان اسپرانتو در كلاس‌های ابتدایی، امتیازات فراوانی به‌همراه دارد:

آزمایشات انجام شده در این زمینه، نشان‌گر این است كه زبان اسپرانتو نقطه‌ی شروعِ بسیار خوبی برای فراگیریِ دیگر زبان‌ها نیز هست، چراكه سادگیِ ساختار و جمله‌بندیِ آن، باعثِ درهم‌شكستنِ مقاومت محصلِ عادیِ تك‌زبانه می‌شود و از طریق آشناساختن وی با واژگان بیگانه، سبب ایجاد اعتماد به نفس شده و فراگیرنده را به یادگیریِ زبان‌های دیگر ترغیب می‌‌کند.

افزون بر این، به‌خاطر وجود اسپرانتودانانِ نسبتاً زیادی كه در تمامیِ كشورهای دنیا وجود دارند، شخصِ فراگیرنده‌ی اسپرانتو قادر به یافتن هم‌زبانان خویش در همه‌ی كشورهای جهان می‌گردد. به‌عنوان مثال، در كشورهایی مانند ژاپن و برزیل، بدون دانستنِ زبان‌های ژاپنی و پرتغالی، شانسِ یافتن اسپرانتودانان، به‌مراتب بیشتر از پیداكردن كسانی است كه بتوانند به زبان آلمانی یا روسی حرف بزنند.

و بالأخره، به دلیل دورنمای جهانی‌اى كه اسپرانتو در اختیار فراگیرنده‌اش می‌گذارد، این زبان بیش از هر زبان ملیِ دیگری می‌تواند در جهت شكل‌دهی به فرهنگ جهانی نقش داشته باشد، چراكه هریک از زبان‌های ملی، تنها قادر است شناختی از فرهنگ ملت یا مللی را كه زبان مربوطه متعلق به آن است، در دسترس فراگیرنده‌ی خود قرار دهد، و درعین حال، این تمایل نیز در زبان‌های ملی وجود دارد كه شخصِ فراگیرنده را از فرهنگ‌های دیگر جدا سازد.

من اعتقاد دارم كه جهان  در حال حاضر به‌مقدار بسیار زیاد و در آینده به‌مراتب نیز بیشتر  به یك زبان مشترك احتیاج دارد كه تمامیِ انسان‌ها بتوانند به‌یاریِ آن آزادانه و به‌دور از هرگونه سوءتفاهمی، با یکدیگر ارتباط برقرار سازند. با وصف این ، تا كنون همه‌ی كوشش‌های انجام شده برای به‌كارگیریِ یك زبان ملی به این منظور، با شكست روبرو شده است. در این عرصه، زبانی فراساخته كه در بطن خویش از امتیازاتی مانند بی‌طرفیِ كامل، فراگیریِ آسان، آوانگاریِ صددرصد و قانون‌مندیِ جامع، برخوردار است، به احتمال قوی پیروز خواهد گشت - عرصه‌ای كه زبان‌های ملی، در آن با شكست روبرو شده‌است."




mehdi goli ecotour leader of ISFAHAN IRAN